9. April 2020

Syre – Base Balancen

Syre-base balancen er vigtig for kroppens ligevægt

At der findes noget, der hedder syrer og baser, er de fleste vist efterhånden klar over. Men hvad disse modsætninger egentlig betyder i vores daglige kost, og at der findes noget, som benævnes syre-base balance, er der måske ikke så mange der ved.

Men hvad dækker betegnelsen egentlig?

Syre-base-balancen er noget, man i alternative sundhedskredse har interesseret sig for helt tilbage til trediverne, hvor den svenske kemiker, dr. Ragnar Berg fremlagde sin teori. Den går ud på, at der skal være ligevægt mellem syredannende fødemidler som korn, ærter, bønner, æg, ost og kød, og basedannende fødemidler som frugt, grønsager og mælk.

En mere basedannende kost gør os friskere, mere arbejdsdygtige og har en lægende virkning.

Hovedbudskabet er, at mange mennesker har for megen syre i systemet, og at det gælder om at få en udrensning i gang.

Oversyringen opstår på grund af, at lever, nyrer, hud, tarm, milt eller lymfe ikke fungerer godt nok.

Med alderen falder stofskifteprocesserne og syre-udskillelsen, hvorfor der lettere opstår syre-ophobninger. Kombineret med kost- og motionsvaner, som ikke er optimale, for megen stress, for lidt søvn osv. bevirker det, at folk ikke kommer af med deres affaldsstoffer, så kroppen ikke fungerer optimalt.

Ubalance giver typisk led og muskelsmerter, hovedpine, problemer med fordøjelse og kredsløb/hjerte, menstruationsbesvær samt nedsat immunforsvar. Hyppige forkølelser og influenzaer.

De fleste mennesker lever af en kost, som er mere syredannende end basedannende. Og på grund af stress og manglende motion formår organismen ikke at skille sig af med syrerne. De ophobes derfor i organismen, især i bindevæv og ledvæsker, hvor syreophobningen kan give sig udslag i forskellige slags smerter, eksempelvis ledde-, slid- og urinsyregigt samt de ovennævnte smerter og infektioner.

Syre-base balancen spiller en central rolle i alle henseender, da en hvilken som helst proces i organismen er afhængig af den rette surhedsgrad.

Syre-ophobninger kan udskilles igen, men det kræver, at du lever på en overvejende basedannende kost. Det vil sige en kost med mange kartofler, grønsager, frugt og økologisk mælk, hvis du kan tåle det. Du skal i denne udskillelses periode spise færre kornprodukter, mandler og frø og kun lidt kød, fjerkræ, ost og fisk.

Desuden bør du undgå stimulanser, såsom tobak, alkohol, kaffe, te, cola, sukker og kager. Drik urtete i stedet, eventuelt nogle udrensede som brændenælde-, mælkebøtte- eller gyldenriste.

Da der kan være tale om meget store syredepoter, kan det tage lang tid, helt op til et år eller længere, at få syrerne udskilt fuldstændigt. Det vil i første omgang anbefales at følge en sådan kur i tre måneder. Her kan Basica mineral pulver hjælpe med øget base tilførsel.

 

Hvad er det? 

Syre-base balancen er den kemiske balance, som er reguleret af kroppens evne til omsætning og udskillelse af syrer og baser.

Kosten har stor betydning på syre-base balancen og derfor er det vigtigt at have det rette forhold mellem de syredannende og de basedannende fødevarer.

 

Det er den energimæssige sammensætning i maden, der er udslagsgivende for, om maden er syre- eller basedannende, ikke om det smager surt eller ej.

Det er afgørende, hvordan forbrændingsprodukterne påvirker urinens surhedsgrad.

De forskellige fødevarer indeholder mineraler, og det er disse, syreresten binder sig til.

De mineraler, der er med til at danne base, er calcium, kalium, magnesium.

De mineraler, der er med til at danne syrer, er fosfor, svovl, kisel og klor.

Kulhydrater giver en neutral reaktion på urinen.

Fedtstoffer giver en sur reaktion (nyrerne udskiller acet-eddikesyre, betahydroxysyre og fosforsyre)

Proteiner giver en sur urin (nyrerne udskiller svovl-, og fosforsyre samt ammonium-ion)

Sukker giver faktisk en neutral reaktion – som det kulhydrat, det er. Men, fordi det fjerner kalcium fra organismen, er det alligevel syredannende.

Man skal være opmærksom på, at basisk kost virker vanddrivende, mens den syredannende kost virker væskebindende.

Det primære sundhedsrelaterede problem er den manglende evne til udskillelse af syrerne.

Når syrerne ophobes i kroppen, kan det give sig udslag forskellige lidelser som væskeansamlinger, hovedpine, eksem og bl.a. kroniske maveproblemer og gigt på længere sigt.

Ved at omlægge kosten, så man anvender mere basedannende fødevarer, vil kroppen også tilføres flere vitaminer, mineraler og sporstoffer.

 

Syre-base regulering i kroppen

Der er forskellige faktorer i organismen, som yderligere spiller ind på syre-basebalancen.

 

Buffer-systemet: Et “Stødpudesystem”, der kan regulere syre-base balancen i blod og celler ved en blanding af svage syrer og deres korresponderede baser.

Det virker ved en ligevægtsforskydning og kan modvirke en øgning eller reducering af den koncentration, som er i blodet af hhv. syrer og baser.

 

Lungerne: Gennem lungernes respiratoriske funktion kommer vi af med de største syremængder. Syreforbindelsen, der udskilles, er kulsyre.

Blodet bliver frisk iltet og vil medføre øget velbefindende.

 

Husk motionen: Øger afgiftningsevnen.

 

Nyrerne: Nyrerne er i stand til at udskille syreforbindelser. Nyrerne kan for at opretholde pH-værdi danne base, som optager brintioner og udskiller syre.

Hjælp nyrerne ved at lave et fodbad med pebermynte!

1 tsk. knust pebermynte til et fodbad, lad det trække i ca. 5 min. og tilsæt gerne ingefær eller chili.

Ved at spise grønsager som løg, hvidløg, hvidkål, selleri, rodpersille og jordskokker og ved at drikke løvetandsblade og rosmarinte kan du stimulere nyrerne til at udskille affaldsstoffer.

 

Huden: Gennem sveden dannes svage syreforbindelser, som giver huden et syrelag. Hvis udskillelsen gennem huden er for kraftig, f.eks. grundet de andre udskillelsesmuligheder, som ikke fungerer optimalt, kan der opstå irritationer i huden samt kraftig krops- og svedlugt.

Mild tørbørstning af huden kan fremme syreudskillelsen og hudens sundhed.

 

Den kloge kones råd: Stryg løg på nyreområdet og stimuler herved både nyrer og kredsløb.

 

Tyktarmen: Tarmenes enzymer kan kun overleve i en pH over 7.0. Ændrer pH-værdien sig radikalt fra det basiske til det sure, er der stor risiko for at udvikle sygdom, fordi man begynder at mangle vigtige mineraler, især elektrolyt-mineralerne kalium og natrium, som sørger for transport af vand i kroppen og leder den elektriske strøm.

Passagen gennem en sund tarm tager fra 18-24 timer.

Hvis tarmfloraen er sund, vil der også udskilles små mængder syrer her gennem afføringen. Surkål, mælkesyregærede grøntsager samt naturligvis mælkesyrebakterier i koncentreret form vil styrke tarmen.

 

Aflejring: Syren aflejres primært i bindevæv og ledvæsker.

Aflejringssymptomer kan være følgende: Bindevævsfibre bliver slappe, og det giver sig udslag i reumatiske lidelser samt nedsynkning af organer (blære, livmoder, tarme) og deraf følgende lidelser som forstoppelse m.m.

Ledvæsken har under normale omstændigheder en neutral reaktion men ved syreophobning bliver ledvæsken sur, og der opstår smerte.

Smertestillende medicin binder syre i kroppen ved at øge syreophobningen.

Blodtrykssænkende medicin påvirker nyrernes enzymsystem, så det bliver dårligere til at regulere syre-base balance. Transportorganer belastes med heraf følgende hudproblemer, knogleafkalkning og nedsat energiniveau samt smerter.

 

Leveren: Hvis leveren ikke kan forbrænde frugtsyren i eksempelvis æbler og appelsiner, bliver disse syredannende.

 

Mål din egen pH-værdi: Du kan måle dit spyts pH-værdi med et lakmuspapir, når du står op om morgenen.

Måler du en høj pH-værdi, er du basisk, en lav er sur, og ved 7 er du middel.

Det må dog betones, at mange andre faktorer kan spille en rolle ved ovenstående tilstande, men syre-base balancen er betydningsfuld, da en hvilken som helst proces i organismen er afhængig af den rette surhedsgrad.

Min erfaring gennem over tredive år som behandler har vist mig, at en ernærings- og kostvejledning, hvor der suppleres med vitaminer, mineraler, urter og naturmedicinske præparater, vil sætte folk i en bedre balance.

 

Er det muligt at oprette en syre ubalance i kroppen ?

Syreophobning kræver, at du indtager 70 procent base i forhold til 30 procent syredannende kost for at holde ligevægt. Det er der ikke mange der gør, tværtimod har mange et overforbrug af syredannende kost, som med tiden giver en syreophobning i ikke vitale dele. Dette medfører med tiden en række sygdomme såsom syreophobning i bindevævet, hvad der kan give muskelinfiltrationer, gigt, urinsyregigt og slapt bindevæv. Slapt bindevæv medfører, at tarmen synker ned i bughulen og trykker på blære, underlivsorganer og blodårer til benene. Det medfører forstoppelse, besværet blæretømning, og ophobning af blod med risiko for blodpropper i benene og dårlig blodcirkulation. Syreophobning medfører også knogleafkalkning, idet kalk bruges som en base for at neutralisere syren. Syrerne kan ophobes i ledvæske, hvorved der opstår reumatisme i leddet og andre ledproblemer.

Der kan være tale om store syredepoter, som det kan tage helt op til et år at komme af med.

At der er psykisk balance er vigtigt, da stress, vrede, sorg, aggression og inaktivitet øger syreindholdet i kroppen. Hvorimod ro, glæde og positive oplevelser påvirker udskillelsen.

Man kan styrke og understøtte kroppens udrensende organer med urter til nyrer og lever samt dyrke moderat motion for øget udskillelse gennem lungerne, ved udånding og hud med øget svedsekretion.

 

Syre – base – balance kost

                                 

Kosten bør indeholde mindst syredannende kost og mest basedannende kost.

Syredannende kost er: Kød, fisk, fjerkræ, ost, bælgplanter, nødder og frø samt kornprodukter

Basedannende kost er: Grøntsager, frugter, og bær og evt. økologisk mælk.

 

Følg evt. yderligere en liminations – diæt – kostplan.

 

   Eliminations – diæt – kostplan.

Diæt kostplanen er udfærdiget til personer med mave-tarmproblemer som følge af f.eks. diarre´, fødevareallergi, overfølsomhed, medicinpåvirkning, miljømæssige belastninger, og ved kronisk hovedpine af ukendte årsager, samt lettere, mere eller mindre udefinerbare smerter og ubehag.

 

Diæten indeholder ikke laktose, kasein, gluten eller sukker. Den har lavt fedtindhold og er let fordøjelig.

 

  De vigtigste retningslinier for diæten er:

 

Kosten sammensættes efter tallerkenfordelingen, hvor der er vigtigt at  der er noget fra både gruppe: A-, B- og C.

 

Gruppe A:   

(Stivelse)

 

Kornprodukter.

Skal undgås: Alle glutenholdige fødevarer: Hvede (incl. spelt), havre, rug, byg eller maltbyg. Gærbrød.

Da mange fødevarer indeholder kornprodukter, er dette den vanskeligste, men også den vigtigste del af diæten. Der er gluten i brød, kiks, pasta og diverse morgenmadsprodukter.

Kan spises: Ris, majs (tabioka), hirse, boghvede (obs.), quinoa, glutenfrit mel. Enkelte er dog allergisk overfor majs.

Får man lyst til kiks eller kage, forhandles nogle af disse af majs (obs.) og ris.

 

Kartofler.

Skal undgås: Kartofler  bør generelt undgås.

Kan spises: Sød kartofler og Yams.

 

Generelt vil det anbefales at diæt/tallerkenfordelingen af gruppe A, skal udgøre ca. 25 %

For enkelte, kan der yderligere være en fordel at udelukke denne del af diæten, da stivelse kan være en belastning ved inflammationer. Senere kan de 25 % af denne del indgå igen.

 

Gruppe B:

 

Grøntsager.

Skal undgås: Natskyggefamilien: Tomater, aubergine, peberfrugter, paprika, chilli, cayenne. Syltede og marinerede. Mælkestuvede grøntsager.

Kan spises: Alle andre grøntsager, helst friske, frisk pressede evt. frosne.

 

Frugter.

Skal undgås: Citrusfrugter, jordbær evt. flere. Sødede frugtdrikke.

Kan spises: Al anden frugt, helst frisk, frisk presset eller evt. frossen.

 

Generelt vil det anbefales at diæt/tallerkenfordelingen af gruppe B, skal udgøre ca. 50 %

 

Gruppe C:

 

Mejeriprodukter.

Skal undgås: Mælk, ost, is og flødeerstatninger.

Kan spises: Økologisk tykmælk / yoghurt og lidt smør (tåles af enkelte i små mængder), eller evt. sojayoghurt.

I stedet for mælk, kan evt. anvendes sojamælk, rismælk.

I stedet for smør kan evt. anvendes Vitaquell eller Sanuvit.

 

Kødprodukter, fisk, fjerkræ.

Skal undgås: Kød fra okse, svin, kalv, lam, kødpålæg, pølser, æg og røgede fødevarer.

Kan spises: Kylling, kalkun uden skind og fisk (dybhavsfisk), (hvis man ikke er allergisk overfor disse fødeemner).

 

Nødder og bælgplanter.

Skal undgås: Nødder og specielt jordnødder.

Kan spises: Bælgplanter, tørrede bønner og ærter, tofu produkter, mandler, græskarkerner, hvis de tåles.

 

Fedtstoffer.

Skal undgås: Margariner med transfedtsyrer, “Kærgården”, stegning af olier bør generelt undgås.

Kan spises: Til opvarmning: olivenolie, palmeolie, kokosolie.

Til retter, der ikke skal varmes op, anvendes  solsikke-, valnødde- eller hørfrøolie.

 

Generelt vil det anbefales at diæt/tallerkenfordelingen af gruppe C, skal udgøre ca. 25 %

 

*

Diverse:

Supper.

Skal undgås: Gærekstrakter, dåsesupper, flødelegerede supper.

Kan spises: Bouillon (Morga), hjemmelavede vegetariske supper.

 

Tobak: skal undgås.

 

Drikkevarer.

Skal undgås: Alle former for for alkohol og koffeinholdige drikke: Øl, vin, spiritus, kaffe, koffeinholdig te, cola og lignende drikke samt koffeinfri kaffe. (Læs mærkatet omhyggeligt, også på håndkøbsmedicin og visse slankemediciner der kan indeholde koffein). Citrusdrikke. Kornkaffe (p.g.a. gluten i kornsorterne).

Kan drikkes: Vand  og diverse frugt- og grøntsagsjuicer, samt enkelte urteteer. Grøn te, lakridsrodste. Individuelle urter / urtetéer.

 

Husk den daglig væske.

Drik mindst 2 – 3 liter vand dagligt!

Drik rent vand og urtete, Eksempelvis kan man drikke en liter vand og en liter urtete, eksempelvis en universal the.

Væsken er vigtig, fordi den bruges til at bringe næringsstofferne rundt i

kroppen og hjælper med at rense nyrerne og dermed den daglige udrensning af et eventuelt syreoverskud. Men væskebehovet kan ikke dækkes af alkohol, kaffe, te, cola og sodavand, tværtimod.

 

Forslag til en kostplan:

                                                                                               

Morgen:

“Den flade maves grød”, som kan købes færdigblandet fra Aurion:

1 dl. Grød – “Den flade maves grød” – koges i 15 minutter

+ 1 stk frugt + evt lidt mørke bær

+ 2 dl. Soja mælk (Woman)

+ 1-2 spsk. friskkværnede kerner: eks: mandler,

hørfrø, sesamfrø,

græskarkerner, solsikkefrø

+ lidt korianderfrø.(kværnes i en kaffekværn).

+ 1 spsk. hørfrøolie

 

Mellemmåltid, formiddag:

1 stk. grøntsag, eks. blegselleri eller gulerod

+ 5-10 mandler eller1-2 spsk. græskarkerner.

Frokost

300 gram råkost af årstidens grøntsager, dog ikke for meget rodgrønt. – eks. kål, blegselleri, ruccolo, romaine salat, gulerod, rødbede

+ 150 gram fisk, rejer, fjerkræ,

tofu, humus, linser, avocado.

+ lidt mandler, græskarkerner og oliven.

+ 1 spsk. Olivenolie.

+ lidt grønt drys, eks.: persille, purløg, karse, dild

+ hvidløg samt krydderurter.

+ evt. lidt ananas, papaya eller mango.

+ evt. suppleret med – efter 2-4 uger: et stykke fuldkornsbrød.  Eks. ezekielsbrød, speltbrød, rugbrød.

 

Mellemmåltid, eftermiddag:

+ 1-2 stk. grønt.

+ 1/2  avocado.

 

Aften:

+ 150 gram rodgrøntsager.

+ 150 gram andre grøntsager.

+ 150 gram lyst kød, fisk, fjerkræ, lam, ged,

vildt, tofu, linser, bønner, vegetarpostej.

+ 1-2 spsk. Olivenolie / Pure Omega 3-6-9.

+ kokosmælk / olie

+ lidt nødder, mandler, græskarkerner og oliven.

+ lidt grønt drys, eks.: persille, purløg,

karse, dild

+ ingefær / hvidløg / peberrod

+ evt. suppleret med – efter 2-4 uger:  1 – 2 dl. Ris, quinoa eller evt. fuldkorns pasta.

 

Suppler dgl.  med Kosttilskud, fordelt over dagen:

Morgen / Middag / Aften: Eks.:

 

2-4 Spektro

          el. 2 Omnimin multi vitamin mineral præparat

– Støtter kroppens vitamin, mineral- og anti- oxidantforsvar

 

+ 3 Cal-Mag Citrate 1:1 m/D-vitamin

          el. 2 Osteoform m/D-vitamin

– Støtter knoglernes vedligeholdelse og opbygning.

 

+ 2 Omega 3-6-9 Complete

         el. 4 EPA-GLA+ – fedtsyre præparat.

– Virker anti-inflammatorisk og støtter hormonbalancen.

 

+ 1 Grapenol  (Evt de første 2 uger 2 )

– Styrker kroppens og hudens bindevæv

 

+ 2 BioDrain urtetabletter 3 x dgl.

–       Styrker kroppens udrensning.

 

+ 2-4 Basica tabletter

– Styrker kroppens syre-base balance og udrensning.

Comments

  1. Grethe Bering says

    Jeg har fundet en yderst behagelig måde at holde min krop basisk på, nemlig kaffe og te der indeholder den kinesiske urt Ganoderma – det gør kaffen basisk i stedet for syreholdig, og samtidig har den en meget gavnlig effekt på kroppen.
    Lad mig vide, om du kunne tænke dig at få mere information om produkterne?

Speak Your Mind

*