9. April 2020

En sund fordøjelse

At spise for hurtigt og ikke give sig god tid til at tygge maden grundigt, er ikke godt for dit velbefindende.

Du fordøjer din mad bedst, hvis du spiser den i en afslappet atmosfære, hvis du spiser langsomt og tygger maden grundigt.

Det er vigtigt for fordøjelsen, at maden tygges godt, nogle siger 32 gange, andre mere; under alle omstændigheder er det ideelle at tygge maden til den er flydende, inden den synkes. Derved blander du maden godt med spyt. I spyttet findes fordøjelsesenzymer, der påvirker kulhydratspaltningen.

Jo mere findelt maden er, jo lettere er det for fordøjelsen at udnytte næringen derfra.

Så det gamle ord “godt tygget, halvt fordøjet” er nok ikke helt ved siden af.

I vores fortravlede samfund har vi glemt at give os tid til at tygge maden ordentligt, men det vil helt klart gavne dit helbred at optræne denne vane.

Med fordøjelseskanalen og diverse fordøjelseskirtler er det fordøjelsessystemets opgave at optage næringsstoffer af forskellig art, – energirige forbindelser vi kan bruge som energi.

Fordøjelsen beskytter os, derved også imod infektioner og allergifremkaldende stoffer fra føden, vi indtager.

Fordøjelsen er altså en vigtig del af vores immunforsvar og er det sted, hvor alt hvad vi spiser bliver omdannet til energi, til opbygning og vedligeholdelse af kroppen.

Vallekoncentrat, kamille, artiskok, pebermynte, kvan, ingefær, ensian, tusindgylden, som alle medvirker til bedre fordøjelse, styrker slimhinder og enzymaktiviteten og modvirker negative gasdannelser i fordøjelseskanalen.

 

Speak Your Mind

*