11. December 2017

At være på toppen.

At være på toppen, kræver noget af kroppen.

Vi vil alle gerne have masser af energi til vores arbejde og privatliv, således at vi kan få de optimale oplevelser her i livet.

Det kræver dog at give kroppen opmærksomhed på mange faktorer på en gang, eksempelvis kan nævnes at det er yderst vigtigt at få hvile og søvn nok, for netop her genopbygger kroppen sine energi lagre, både fysisk og psykisk.

Kostmæssigt skal du finde den kost der passer dig bedst til det aktivitetsniveau du har.

Er du meget aktiv, er det fint at spise fuldkornprodukter, og der er måske endda plads til lidt af det søde, eksempelvis mørk chokolade engang imellem.

Men er du meget lidt aktiv fysisk, hvad du helst ikke skal være, så er der ikke plads til så mange kulhydrater, da du ikke forbrænder dem, og da kan de blive til overskudsenergi og blive dårlige for dig, ved eksempelvis at blive til overskudsfedt og give dig blodsukkerproblemer, som kan opleves som et vekslende energiniveau med masser af energi på nogle tidspunkter og på andre tidspunkter er du helt tappet for energi.

Så hold dig fra hvidt brød, pasta, ris, kartofler, sukker, sodavand, kunstige sødemidler, almindelig mælk, hærdede fedtstoffer, kaffe, cola og tobak – på sigt dræner de dig for din energi.

Spis i stedet en kost bestående af mange friske grøntsager, lidt frisk frugt og mørke bær (gerne frosne).

Hvis kornprodukter, så kun fuldkornsprodukter og ikke i særlig stor mængde. Fedtstoffer er bedst at spise i sin naturlige form som smør, fløde og ikke mindst planteolier. Spis mere fisk, lidt fjerkræ og lyst kød, men ikke hårdt stegt.

Eks. til  morgenmad: 1-2 blødkogt æg samt 100 gr. fisk eller fjerkræ sammen med 2 stk. Grøntsager + 1 spsk. Hørfrøolie eller blandings planteolie.

Eller hvis du er til grød, så en protion ”Den flade maves grød” fra Aurion sammen med 1 spsk. græskarkerner, 1 stk. frugt, 2 ½ dl. Soyamælk samt 1 spsk. hørfrøolie eller blandings planteolie.

Som mellemmåltid, formiddag og evt. eftermiddag: 1 stk frugt eller grønt sammen med 10 mandler og 1 spsk. græskarkerner.

Til frokost: 300 gr. grøntsager og salat sammen med 1-2 spsk olivenolie + lidt æbleeddike og 80 gr. fisk, fjerkræ, kalv, humus, bælgplanter samt ½ avocado + godt med det grønne drys som: persille, purløg, karse, dild og friske krydderurter. Oliven, græskarkerner og evt. 1 stk. rugbrød.

Til aftensmad: kan du tage 1-2 dl. ris og evt. Quinoa sammen med 300 gr. grøntsager og salat sammen med 1-2 spsk olivenolie + lidt æbleeddike og 80 gr. fisk, fjerkræ, kalv, humus, bælgplanter samt godt med det grønne drys som: persille, purløg, karse, dild og friske krydderurter. Oliven, græskarkerner.

Spis ikke efter kl. 20.00, men hvis du har brug for noget, så: 3 spsk. hytteost eller humus eller 50 gr. fjerkræ sammen med et stykke agurk og et stykke blegselleri og 10 mandler.

Evt. 1 stk. melon og 1 dl. mørke, frosne, bær sammen med lidt creme fraise eller flødeskum eller soyamælk og  10 mandler.

Gå så vidt muligt i seng kl 23.00 – sørg for at det er helt mørkt når du sover, da små røde lamper og lys forstyrrer din søvn- og døgnrytme, da det vigtige antioxidante og ungdomshormon, melatonin, forstyrres af lyset, men produceres hvis det er helt mørkt, og hvis du har sørget for noget dagslys om dagen.

Så derfor sørg også for frisk luft og motion, gerne i daglys.

Med motionen, er det vigtigt at du får pulsen godt op at køre mindst tre gange ugentligt.

Har du brug for, og er det muligt for dig, er en power napp på 5 min. efter frokost eller om eftermiddagen, en god måde at hente lidt ekstra energi på.

Når alt det forudgående er nævnt, er det også vigtigt med den efterfølgende råd:

Giv dig selv plads til nogle stunder hvor du, helt alene, reflekterer på dig selv og dit liv.

Giv dig selv nogle posistive oplevelser.

Giv dit famileliv opmærksomhed og tid.

Lad ikke dit arbejdsliv tappe dig for al energi.

Lad ikke andre, end dig selv styre dit liv.

Lad ikke uinteresante fjernsynsudsendelser tappe din sidste energi.

Gem lidt energi, tid og opmærksomhed til dit parforhold, kærlighedsliv og sexualliv.

Selv med overstående, kan der i perioder være brug for lidt hjælpemidler.

Du kan yderligere hjælpe og styrke dit energi niveau ved at spise lidt ekstra tilskud af vitaminer, mineraler, fedtsyrer og urter.

Tag eks. dagligt 2 Omnimin, 3 Life Spice Vital, 3 Cal.Mag-Citrate m. D-vitamin, 2 Total-B, 3 Bio-C vitamin, 3 Q-10 kapsler, 4 EPA-GLA+, 2 Bio-Biloba, 1 Omni-Vital.

Mænd kan yderligere tage 2-6 kapsler L-Carnitin.

Citat

Du kan ikke tænke – og handle – klart på en dårlig ernæring, men på en ren kost fra en ren verden.

Dr. Bernard Jensen.

 

Comments

  1. Det er rigtig nok. Det er en stor hjælp til kroppen at leve efter sådan regler. Jeg gører det ikke 100% op til det, men jeg prøver så meget så muligt holder mig til det sunde kost og særlig kosttilskud som fiske olie EPA-GLA, Omnikrill, Omni-Vital, Ø-10, Omni-Vital, Magnesium og Vitax (som har stabiliseret min menstruationscirkel efter jeg stoppede med harmonspiral).

    Jeg er hjertelig taknemlig for de sunde råd fra Frede’s foredrage/kursus og her, på den hjemmeside, som har forbedret min livskvalitet og øget min selvværd og selvrespekt. Det er ikke kun ændret mine dårlige livsvaner, men det ændret min liv i positiv smukt retning som blomstrer mere med hver eneste dag!

Speak Your Mind

*